در هر بازار، عوامل و فاکتورهای گوناگونی روی قیمت نهایی کالا تاثیر می گذارند. در این مقاله قصد داریم با توجه به این عوامل، نگاهی به بازار خودروهای ایـــران بیاندازیم و آنها را با بازارهای خارج از کشور مقایسه کنیم، بازار خودروهای ایـــران بازاری خاص اســت. بیش از پیروزی انقلاب اسلامی، خودروهای متنوع اجازه ورود به ایـــران را داشتند و از نظر تنوع محدودیتی برای واردات وجود نداشت. اما پس از پیروزی انقلاب واردات خودرو به صورت گذشته متوقف شد و خودروها در شرایطی خاص به ایـــران راه یافتند.

به این صورت که بسیاری از خودروهای با مدل بالاتر از ۱۹۷۹ میلادی به صورت دست دوم از کشورهای عراق یا کویت به ایـــران آمدند و فقط در برهه های زمانی مشخص و کوتاه واردات با قوانین خاصی صورت گرفـــــت و مجددا متوقف شد. خودروهای وارداتی که تا ســال ۹۴ میلادی به کشور واردات خودرو در ســال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ مجاز بود و مجددا تا ســال ۲۰۰۵ واردات خودرو ممنوع بود. این وقفه، به همراه سطح پایین خودروهای داخلی سبب شد تا آن دسته خودروهای وارداتی که تا سلا ۹۴ میلادی به کشور وارد شده بودند، همواره با قیمت هایی بالا به فطریقه برسند، زیرا در بازار رقیبی برای آنها وجود نداشت.

همچنین هنگامی که واردات در ســال ۲۰۰۵ میلادی از سر گرفـــــته شد، به دلیل قیمت بالای خودروهای صفر کیلومتر وارد شده، باز هم قیمت بالای خودروهای دهه ۹۰ ادامه یافت، زیرا سطح قیمت ها تداخلی با خودروهای صفر کیلومتر نداشت. در ادامه ۲ لیست مشاهده می کنید که یک دسته مربوط به خودروهایی اســت که در ایـــران ارزان تر از میانگین جهانی فروخته می شوند و دسته دوم مربوط به خودروهایی اســت که در ایـــران گران تر از کشورهای دیگر خرید و فطریقه می شوند.

ابتدا باید گفته شود که عموم خودروهای ایـــران با توجه به شرایط واردات، گران تر از سطح جهانی فروخته می شوند و نمی توان آنها را در چند مثال محدود کرد، اما در این لیست تعدادی از آنها را آورده ایم.

الدزمبیل کاتلاس سیرا

در ایـــران هنوز هم الدزمبیل کاتلاس های ابتدای دهه نود میلادی با قیمت های در حدود ۲۰ میلیون تومان برای نمونه های متوسط و ارقامی بالاتر برای نمونه های ســالم تر دست به دست می شوند این خودرو در کشور آمریکا به منزله یک خودرو فرسوده تلقی می شود که فاقد جذابیت های ظاهری، حرکتی و یا جذابیت های دیگر اســت. شما می توانید با پرداخت یک اسکناس ۱۰۰۰ دلاری یک الدزمبیل کاتلاس دهه نودی خوب بخرید، که اگر در ایـــران بود قیمتی کم تر از ۲۰ میلیون تومان نداشت! دلیل این مســاله آن اســت که در آمریکا هیچ دلیل منطقی ای برای خرید یک الدزمبیل کاتلاس سیرا وجود ندارد. زیرا به دنبال هر فاکتوری از یک خودرو باشید، گزینه های بهتری پیش روی شما اســت. اما آیا در ایـــران هم اوضاع همین گونه اســت؟

 کاتلاس سیرا کاتلاس سیرا 1995o چرا خودرو در ایـــران گران تر از سایر بازار های جهانی هست ؟

مرسدس بنز W124

هنگامی که واردات خودرو در ســال ۱۹۹۴ در ایـــران پایان یافت، تا ســال های ســال، W124 به عنوان یکی از بهترین خودروهای سواری باقی ماند. زیرا خودروهای تولید داخل به هیچ عنوان یارای رقابت با آن را نداشتند و W124 چند سر و گردن از آنها برتر بود. از آنجا که این مرسدس خودرویی قابل اعتماد و با کیفیت اســت و همچنین به لحاظ قطعات یدکی و تعمیرات در وضعیت مناسبی قرار داشت، همواره قیمت و محبوبیت خود را حفظ کرد. هم چنین به دلیل تقاضای بالا برای این خودرو، صاحبان همواره از آن به بهترین نحوه نگهداری کردند و قدر این خودرو را دانستند. حتی هنگامی که در ســال ۲۰۰۵ مجددا درهای ایـــران به روی خودروهای وارداتی گشوده شد مرسدس های W124 به دلیل محبوبیت قبلی و سابقه خوب هم چنان پرطرفدار باقی ماندند. امروزه برای خرید یک W124 مدل بالای کم کارکرد می بایست در حدود ۸۰ میلیون تومان هزینه کرد.

 بنز W124 چرا خودرو در ایـــران گران تر از سایر بازار های جهانی هست ؟

اما باور کردنی نیست که این خودرو در بازارهای اروپا و امریکا با قیمت های بسیار بسیار پایین تر از این ارقام خرید و فطریقه می شود. ( مدل های خاص اســتثنا هستند.) به عنوان مثال مدلهایی که در ایـــران با قیمت هایی در حدود ۷۰ میلیون تومان خرید و فطریقه می شوند را می توان در حدود ۲۵۰۰ یورو در اروپا خریداری کرد.

علت این مســاله چیست؟

علت آن اســت که در اروپا و یا در امریکا دیگر نیازی به خرید این خودرو حس نمی شود و تقاضا برای آن همانند ایـــران نیست. زیرا آنها می توانند خودروهای دست دوم جدیدتر را با قیمت های بسیار مناسبی خریداری کنند، همچنین شرایط فطریقه خودروهای روز به گونه ای اســت که برای مصرف روزمره ترجیح داده می شود از یک خودرو به روز اســتفاده می شود.

به عنوان مثال در ایـــران ما باید بین خرید یک پژو پارس یا یک بنز W124 انتخاب کنیم و با توجه به این مســاله که خودروهای رقیب همانند پارس، خود نیز از پلت فرم های دهه ۸۰ میلادی اســتفاده می کنند، در سطحی پایین تر از این مرسدس قرار می گیرند. اما در اروپا در امریکا با توجه به بازه وسیع انتخاب، قیمت خود به خود تعدیل می شود.

dfdsfdsf چرا خودرو در ایـــران گران تر از سایر بازار های جهانی هست ؟

< src="http://.sahandar.com/faradars/show.php?ref=itradar.ir&w=600&h=500&id=1&template=related&title=%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8+%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C+%D8%A7%D8%B2+%D8%B3%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D8%B3%D8%B1+%D9%88%D8%A8" scrolling="no" style="background: #FFF url(//.sahandar.com/faradars/images/loading.gif) no-repeat center; width: 600px; height: 500px; max-width: 100%;" frameborder="0">

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته چرا خودرو در ایـــران گران تر از سایر بازار های جهانی هست ؟ اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.

مشخصات

مطالب پیشنهادی ما